Discussie Nederlandse vertalingen

Discussie Nederlandse vertalingen
wolmot

Re: Discussie Nederlandse vertalingen

Post by wolmot »

BlauweReus wrote: 31 October 2024, 01:08 Bij Agricola wil ik graag een gevalideerde vertaling van de voorwaarde voor het spelen van de kleine investering E71 (en E37 heeft ook dezelfde omschrijving meegekregen) veranderd zien.
De Engelse tekst is "1 Cattle". Dit heeft als vertaling meegekregen: "1 Vee".
Het woord "vee" is echter een veel breder begrip dan "rund" (wat de vertaling moet zijn), want het betekent (van Dale):
"alg. naam voor de tamme dieren die de mens wegens hun nut houdt, meer in 't bijz. de viervoetige dieren die melk, wol, vlees enz. leveren."
Met mijn drie schapen dacht ik dus aan de voorwaarde te voldoen. Helaas kwam ik bedrogen uit en kon ik de investering NIET spelen, dankzij deze knullige vertaling.
Ik hoop dat na dit bericht de vertaling wordt gewijzigd en er geen spelers meer door misleid zullen worden.
Inderdaad, bij Agricola zou “cattle” overal als “rund” moeten vertaald zijn. Ik heb het aangepast.
Pensa

Post by Pensa »

Ik merk net op dat op BGA "zetten per dag" en "beurten per dag" door elkaar worden gebruikt (als vertalingen van "moves per day" bij tafelopties en zo). Zie hier in de vertalingsinterface.

Normaal zou ik zoiets gelijk verbeteren en consistent maken, maar nu twijfel ik over welke vertaling beter is.

Aan de ene kant is "beurten" wel logisch omdat één beurt in sommige spellen zoveel handelingen kost dat het moeilijk één zet genoemd kan worden. Aan de andere kant heeft het Engelse "move" een beetje hetzelfde probleem, maar daar wordt niks van aangetrokken, dus dan kan je misschien net zo goed het Engelse voorbeeld volgen en "zetten" gebruiken.

Meningen?
Pensa

Post by Pensa »

Pensa wrote: 05 August 2025, 10:12 Ik merk net op dat op BGA "zetten per dag" en "beurten per dag" door elkaar worden gebruikt (als vertalingen van "moves per day" bij tafelopties en zo). Zie hier in de vertalingsinterface.

Normaal zou ik zoiets gelijk verbeteren en consistent maken, maar nu twijfel ik over welke vertaling beter is.
Na lang geen reacties te hebben gehad, heb ik de "zetten" voor nu maar veranderd naar "beurten". Voel je vrij ze alsnog terug te zetten naar "zetten", zeker als meer mensen hier dat beter vinden.
marijke90

Post by marijke90 »

Op de pagina over tutorials maken zijn enkele strings niet vertaald maar ik vind deze ook niet terug, bijvoorbeeld bij de hoofdpagina. Zouden ze daar wel bij moeten staan maar is er iets fout gegaan of kijk ik op de verkeerde plek?
Guereza

Post by Guereza »

Bij Odin heeft iemand Hunting Game vertaald met Jachtspel, maar Game betekent hier natuurlijk wild, wilde dieren. Echt supersuf.
RonaldMelodie

Post by RonaldMelodie »

Een wat late reactie over 'drafting'.
Er is geen perfecte, universele Nederlandse vertaling voor 'drafting' in de bordspelwereld. Meestal gebruiken Nederlandse spelers gewoon de Engelse term, of 'draften'. Drafting is in het algemeen niet blind 'een kaart trekken' uit een stapel, maar bewust een specifieke kaart kiezen uit een openliggende of doorgegeven selectie. Je hebt volledige informatie over de opties waaruit je kunt kiezen.
Hartelijke groet van Ronald.
Post Reply

Return to “Nederlands - nl”