Hand and Foot Strategies

Forum rules
Please DO NOT POST BUGS on this forum. Please report (and vote) bugs on : https://boardgamearena.com/bugs
Post Reply
Allyriana

Hand and Foot Strategies

Post by Allyriana »

Hi Friends!
I've looked around the internet and on this forum for a comprehensive list of strategies for higher level Hand and Foot play and really haven't found anything helpful. I've compiled the below for the group's consideration and comment. Let me start by saying I am not a top player by ANY means and am still very much learning to discipline my play. That said, I have benefited greatly from a number of fantastic players on this site (you all know who you are--and thank you!) helping me learn strategies for the most effective way (or perhaps a more effective way) to play the game and thought I'd compile a list. Some of these are my general philosophies--so they may be incorrect or just don't work for you. I welcome everyone's thoughts---but please be kind. I will revise as needed, but I think this will benefit everyone since in our arena games we get randomly assigned partners.

Edited to include some additions from Funky Ninja, ElephantTusk, Sparky55555, and GeorgiaNative.

General Philosophies:

Hand and Foot is a game where the luck of the draw can be more determinative than skill much of the time. I’ve seen excellent players who lose rounds while making no mistakes just because they couldn’t get the cards they needed from the dealer. That said, the below strategies are good things to keep in mind and (in my opinion), when consistently executed, separate good players from average ones.

When playing keep in mind that even in Arena, the level of the other players’ experience may not match your own and many people are still learning (or relearning) the effective strategies of the game. Be patient, be kind. This is a game and we are all here to have fun.

Early game: (while everyone is in their hand)

Don’t be in a rush to open. If the other team isn’t down yet, I don’t play a dirty meld to get on the board (particularly if I have more than one wild in my hand and might pull a third). Once my opponents are down, I generally try to go down the next turn if using a wild will allow me to do so.
When wild melds are permitted, wait a few rounds before creating dirty books just to get down. It’s always easier to make a dirty meld out of a clean one if needed, but you can’t make a dirty meld clean. If the other side is getting into their feet—then it’s important to make books using wilds so that you have the best chance of both partners getting into their feet.

Generally, I don’t create a wild meld unless it’s to open, or if it looks like we have a good spread of cards on the board and I have 4 or more wilds (and then I play three for a wild meld and keep one to make a dirty meld to get down).

Except when a wild meld is required as one of your contracts, don’t fixate on it to the detriment of getting into your foot (or going out). Yes, they are worth a ton of points, but there are plenty of high scoring rounds where teams just close a lot of pure melds. The goal is for you and your partner to get into your feet and then (after making your contracts) get as many points as possible and go out.

Don’t block melds (play more than 4 cards in the meld) until you need to do so to get into your foot. It’s fine to play whatever cards are needed to get into your foot (even closing melds), but wait until you will get into your foot that turn (giving your Partner the maximum amount of time to do the same). There’s no harm in holding those playable cards in your hand in the early game.

Pick up from the discard pile when it will help create new melds. Don’t take discards that will close out melds unless the pick up cards will help you create new melds. Play/open your new melds when you have them and your team has already opened. Some people are tempted to hold melds to pick up but it could mean the difference between your partner knowing what to discard, making it to their foot, or being able to lay down a wild meld vs using 1 wild to open that meld and then dirtying another meld with their leftover wilds.

Consider what you will be picking up before picking up from the discard pile. 3 black 3s? A bunch of unplayable cards that will be singles in your hand? Probably not great.

Discarding – generally try to throw low point singletons. If the other side hasn’t opened, it’s better to break up a low point pair than to throw a high point card that might help the other team open. Once the other team is down, check their melds (as well as the number of cards in their hand). When choosing between (non-black 3) discards it’s always better to chose a card where the meld has more 5 or more cards (which in Arena play blocks a pickup), second best is to throw something the other side already has down, as they are less likely to have a pair of that card in their hand. Also pay attention as to whether your opponent can pick up the discard (i.e. do they only have one card in their hand? If so, they can’t pick up your discard).
Pay attention to what has been played. This isn’t a game where you can multitask between your turns. Before your discard at the end of your turn, check each of the melds and make sure you can’t play a card in your hard (considering the above advice re:blocking).

Mid-game: (some players are in their feet, others aren’t)

When you are in your foot and your partner is in their hand – open as many melds as you can to help your partner get into their foot. Do not play cards to open melds unless or until your opponents are in their feet and have most, if not all, contracts to go out. When you get to your foot and your p is still in their hand, add cards up to 5 to any dirties if there is no wild meld. Otherwise your p has to dirty something new to get to their foot.

When you are in your hand and your partner is in their foot - play all available cards in your hand to the board –don’t worry about blocking at this point. While wild melds are big points, don’t hold wilds at the expense of not getting into your foot.

End Game: (everyone or most everyone is in their foot, and most or all contracts have been made)

Always keep in mind the final goal—to get your required contracts and go out ahead in points.

If your partner is still in their foot, but opponents have their contracts and are poised to go out, it’s fine to start closing books to keep the game close – but just don’t start closing books once both opponents are in their feet but they still have a way to go to get their contracts.

Much of end game is fact specific—how are your opponents positioned? Are they way behind you or way ahead? How many open melds are still on the board? How close are they to closing? How many cards are your opponents holding? How close are you to going out? Be sure to consider these things when making game changing moves.

Going Out:

If your partner is still in their foot (or hasn’t gotten to play their foot), it’s good etiquette to ask prior to going out. I also ask my partner if it’s okay to go out when we are behind in points, as we may be able to play longer and pick up some additional points—and I want my partner to have a say since it’s a risk.

If things go really well and there is a point gap, take the opportunity to go out if you can… even if your partner has not made their foot yet (and your opponents, one or both, are not in theirs). The goal of the game is to end it with the most points. That should always be a consideration.

Don't just go out if you are behind in points--particularly if the other team doesn't have a lot of melds to play on. Try to only go out when you're ahead in points.

Please share your additional thoughts and strategies.
Last edited by Allyriana on 19 January 2026, 22:04, edited 6 times in total.
Doubled D

Re: Hand and Foot Strategies

Post by Doubled D »

very well said
Strategy is solid and very helpful
Miss Stress

Post by Miss Stress »

Yes! Very well detailed strategies that I go by. Thanks for putting this out there, Allyriana. I hope the right people read it & learn this wonderfully fun game!
funky ninja

Post by funky ninja »

Ally, I love the way you approached this conversation, very classy and relatable!

If I could add anything to this very well stated list it would be to play/open your new melds when you have them and your team has already opened. Some people are tempted to hold melds to pick up but it could mean the difference between your p knowing what to discard, making it to their foot, or being able to lay down a wild meld vs using 1 wild to open that meld and then dirtying another meld with their leftover wilds.

Thank you for taking the time to put this together and for sharing!
jmwinter

Post by jmwinter »

Ally, amazing, detailed, and helpful strategy, well written! I do open as soon as possible, and if possible, open clean books. My thought / strategy is to let my partner know as soon as possible cards that can be played so my partner is not throwing away points. Appreciate you taking the time to write out this strategy, well done!
Mealsy

Post by Mealsy »

Allyriana

Post by Allyriana »

Thanks Mealsy!
Allyriana

Post by Allyriana »

Here's a version I had ChatGPT translate into French for my friend @wizardly-seal1

Salut tout le monde!

J’ai pas mal cherché sur Internet et sur ce forum pour trouver une liste complète de stratégies pour jouer à *Hand and Foot* à un niveau plus avancé, mais je n’ai franchement rien trouvé de super utile. Alors j’ai décidé de compiler les conseils ci-dessous pour voir ce que le groupe en pense et pour avoir vos commentaires.

Je veux commencer par dire que je ne suis VRAIMENT PAS une joueuse top niveau et que j’apprends encore beaucoup, surtout à être plus disciplinée dans ma façon de jouer. Cela dit, j’ai énormément appris grâce à plusieurs excellents joueurs sur ce site. Vous savez qui vous êtes, et merci! Vous m’avez beaucoup aidée à comprendre des stratégies pour jouer de façon plus efficace, ou du moins *un peu* plus efficace. 😄

J’ai donc pensé que ça pourrait être utile de tout mettre dans une même liste.

Certaines de ces idées sont simplement mes philosophies générales de jeu. Elles sont peut-être mauvaises, ou peut-être qu’elles ne fonctionnent tout simplement pas pour votre style de jeu. Tous les commentaires sont les bienvenus, mais soyez gentils! Je vais modifier la liste au besoin.

Je pense que ça pourrait être utile pour tout le monde, surtout qu’en Arena on se fait assigner des partenaires au hasard.

**Édité pour ajouter quelques suggestions de Funky Ninja, ElephantTusk, Sparky55555 et GeorgiaNative.**

## **Philosophie générale**

*Hand and Foot* est un jeu où la chance du tirage peut parfois avoir encore plus d’importance que le skill. J’ai vu d’excellents joueurs perdre des rounds sans vraiment faire d’erreur, simplement parce qu’ils ne pigaient jamais les cartes dont ils avaient besoin.

Cela dit, je pense que les stratégies ci-dessous sont de bonnes choses à garder en tête et que, lorsqu’on les applique régulièrement, elles font souvent la différence entre un bon joueur et un joueur moyen.

Gardez aussi en tête que, même en Arena, les autres joueurs n’ont pas nécessairement le même niveau d’expérience que vous. Beaucoup de gens sont encore en train d’apprendre, ou de réapprendre, les bonnes stratégies.

Soyez patients. Soyez gentils. C’est un jeu et on est tous ici pour avoir du fun.

## **Début de partie : tout le monde est encore dans sa hand**

Ne soyez pas trop pressé d’ouvrir.

Si l’autre équipe n’a pas encore ouvert, je ne fais généralement pas un *dirty meld* juste pour pouvoir ouvrir, surtout si j’ai plus d’un *wild* dans ma hand et que je pourrais en piger un troisième.

Une fois que mes adversaires ont ouvert, par contre, j’essaie généralement d’ouvrir au tour suivant si utiliser un wild me permet de le faire.

Quand les *wild melds* sont permis, attendez quelques tours avant de commencer à faire des *dirty books* juste pour ouvrir. C’est toujours facile de transformer un *clean meld* en *dirty meld* plus tard si nécessaire. Par contre, une fois qu’un meld est dirty, on ne peut plus le rendre clean.

Si l’autre équipe commence à entrer dans ses feet, là ça devient plus important de compléter des books, même en utilisant des wilds, pour donner à votre équipe les meilleures chances que les deux partenaires puissent atteindre leur foot.

En général, je ne crée pas un *wild meld* à moins que ce soit nécessaire pour ouvrir, ou qu’on ait déjà une bonne variété de cartes sur la table et que j’aie quatre wilds ou plus.

Dans ce cas, je peux en jouer trois pour faire le wild meld et garder le quatrième pour dirty un autre meld si j’en ai besoin pour ouvrir.

À moins qu’un wild meld soit requis dans vos contrats, ne devenez pas obsédé par l’idée d’en faire un au point de retarder votre passage à votre foot ou votre capacité à sortir.

Oui, les wild melds valent énormément de points. Mais il y a aussi beaucoup de rounds avec de très gros scores simplement parce qu’une équipe a fermé plusieurs clean books.

Le but, c’est que vous et votre partenaire arriviez tous les deux à vos feet, que vous complétiez vos contrats, que vous accumuliez ensuite le plus de points possible et que vous sortiez.

### **Ne bloquez pas vos melds trop tôt**

Ne bloquez pas un meld, donc ne mettez pas plus de quatre cartes dedans, avant que ce soit nécessaire pour entrer dans votre foot.

Évidemment, si jouer ces cartes vous permet d’atteindre votre foot ce tour-là, jouez-les. Même si ça ferme un meld.

Mais attendez jusqu’au moment où ça vous permet vraiment d’entrer dans votre foot. Ça donne à votre partenaire le maximum de temps possible pour faire la même chose.

En début de partie, il n’y a aucun problème à garder quelques cartes jouables dans votre hand.

### **Ramasser la discard pile**

Prenez la pile de discard quand elle vous aide à créer de nouveaux melds.

Évitez de la prendre simplement parce que ça vous permet de fermer un meld existant, à moins que les autres cartes que vous allez ramasser vous permettent aussi de créer de nouveaux melds.

Quand votre équipe a déjà ouvert et que vous avez de nouveaux melds à jouer, mettez-les sur la table.

Certaines personnes aiment garder leurs melds cachés parce qu’elles espèrent pouvoir ramasser la discard pile plus tard, mais ça peut vraiment nuire à votre partenaire.

Le fait de voir vos melds peut aider votre partenaire à savoir quoi discarder, à atteindre son foot, ou même à comprendre qu’il peut créer un wild meld plutôt que d’utiliser un wild pour ouvrir un nouveau meld et ensuite devoir dirty un autre meld avec ses wilds restants.

Avant de prendre la discard pile, regardez aussi ce que vous allez devoir ramasser.

Trois black 3s?

Une pile de cartes injouables qui vont simplement devenir des singletons dans votre hand?

Pas nécessairement le deal du siècle. 😄

### **Discarding**

En général, essayez de jeter des singletons qui valent peu de points.

Si l’autre équipe n’a pas encore ouvert, il vaut souvent mieux casser une petite paire de faible valeur que de jeter une carte de grande valeur qui pourrait les aider à ouvrir.

Une fois que l’autre équipe est ouverte, regardez leurs melds ET le nombre de cartes qui leur restent dans leur hand.

Quand vous choisissez quoi discarder, sauf évidemment un black 3, le meilleur choix est généralement une carte dont le meld adverse contient déjà cinq cartes ou plus. En Arena, ça empêche l’adversaire de ramasser la pile avec cette carte.

Le deuxième meilleur choix est souvent une carte que l’autre équipe a déjà sur la table, puisqu’il est moins probable qu’elle ait encore une paire de cette même carte dans sa hand.

Regardez aussi si votre adversaire peut même ramasser la discard pile.

S’il ne lui reste qu’une seule carte dans sa hand, par exemple, il ne peut pas ramasser votre discard.

### **Regardez ce qui se passe sur la table**

Ce n’est pas vraiment un jeu où on peut faire autre chose entre ses tours sans rien manquer.

Avant de discarder à la fin de votre tour, prenez quelques secondes pour regarder tous les melds sur la table et assurez-vous que vous n’avez pas une carte dans votre hand que vous pourriez jouer, tout en tenant compte de ce que j’ai dit plus haut sur le fait de ne pas bloquer trop tôt.

## **Milieu de partie : certains joueurs sont dans leur foot, d’autres sont encore dans leur hand**

### **Vous êtes dans votre foot et votre partenaire est encore dans sa hand**

Ouvrez autant de nouveaux melds que possible pour aider votre partenaire à atteindre son foot.

Par contre, évitez de remplir inutilement vos melds ouverts avant que vos adversaires soient dans leurs feet et qu’ils aient la plupart, sinon tous, les contrats nécessaires pour sortir.

Quand vous arrivez dans votre foot et que votre partenaire est encore dans sa hand, vous pouvez généralement monter vos dirty melds jusqu’à cinq cartes s’il n’y a pas de wild meld.

Sinon, votre partenaire risque d’être obligé de dirty un nouveau meld simplement pour pouvoir entrer dans son foot.

### **Vous êtes encore dans votre hand et votre partenaire est déjà dans son foot**

À ce stade, jouez toutes les cartes de votre hand que vous pouvez mettre sur la table.

Ne vous inquiétez plus autant du blocage. Votre priorité est maintenant d’arriver dans votre foot.

Et même si les wild melds valent beaucoup de points, ne gardez pas vos wilds si ça vous empêche d’atteindre votre foot.

## **Fin de partie : tout le monde, ou presque, est dans son foot et la plupart des contrats sont faits**

Gardez toujours le véritable objectif en tête : compléter vos contrats et terminer avec plus de points que l’autre équipe.

Si votre partenaire est toujours dans son foot, mais que vos adversaires ont déjà leurs contrats et semblent prêts à sortir, c’est tout à fait correct de commencer à fermer des books pour essayer de garder le score serré.

Par contre, ne commencez pas automatiquement à fermer tous vos books simplement parce que les deux adversaires sont dans leurs feet s’ils sont encore loin de compléter leurs contrats.

Une grande partie de la stratégie de fin de partie dépend vraiment de la situation.

Où en sont vos adversaires?

Sont-ils très loin derrière au score? Très loin devant?

Combien de melds sont encore ouverts sur la table?

À quel point sont-ils près d’être fermés?

Combien de cartes vos adversaires ont-ils encore?

À quel point êtes-vous près de pouvoir sortir?

Avant de faire un move qui peut complètement changer le round, prenez quelques secondes pour regarder tout ça.

## **Going Out**

Si votre partenaire est encore dans son foot, ou s’il vient tout juste d’y arriver et n’a pas encore eu la chance de le jouer, c’est une bonne pratique de lui demander avant de sortir.

Je demande aussi à mon partenaire si je peux sortir lorsqu’on est derrière au score.

Peut-être qu’on peut prolonger le round et ramasser quelques points de plus. Évidemment, ça comporte aussi un risque, donc je veux que mon partenaire ait son mot à dire.

Par contre, si tout va vraiment bien et qu’il y a un gros écart de points, profitez de l’occasion pour sortir si vous pouvez.

Même si votre partenaire n’a pas encore atteint son foot.

Surtout si un ou les deux adversaires ne sont pas encore dans le leur.

Le but du jeu est de finir avec le plus de points. Ça devrait toujours faire partie de votre décision.

Et ne sortez pas automatiquement si vous êtes derrière au score, surtout si l’autre équipe n’a pas beaucoup de melds sur lesquels elle peut encore jouer.

Dans la mesure du possible, essayez de sortir quand votre équipe est devant.

Voilà mes réflexions pour l’instant!

J’aimerais vraiment entendre vos autres conseils, stratégies ou désaccords. Il y a sûrement des choses que j’ai oubliées, et probablement quelques idées ici que d’autres joueurs verraient différemment.

Partagez vos trucs!
Post Reply

Return to “Hand and Foot”